Dziś w Wodzisławiu Śląskim podpisana została umowa na dofinansowanie budowy centrum przesiadkowego i rewitalizację dworca kolejowego. To duże przedsięwzięcie wchodzi właśnie w fazę realizacji.
- Dzięki środkom unijnym zrealizujemy dwa komplementarne projekty – budowę centrum przesiadkowego wraz z rewitalizacją dworca kolejowego. Każdy kto widział nasz dworzec kolejowy w opłakanym stanie wie jak ważne są to inwestycje – mówił prezydent Wodzisławia Śląskiego, Mieczysław Kieca. - Naszego miasta nie byłoby stać na realizację tego przedsięwzięcia, gdyby nie wsparcie ze środków Unii Europejskiej i to naprawdę szczęście, że te projekty uzyskały tak duże, bo prawie 85% dofinansowanie. Ten projekt to nowe serce Nowego Miasta. Nowa przestrzeń życia, z której wodzisławianie na pewno będą dumni.
>>zobacz: Dworzec kolejowy w Wodzisławiu - wizualizacje
Prezydent i marszałek województwa śląskiego podpisali dziś umowę na dofinansowanie realizacji obu projektów w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej w Wodzisławiu Śląskim.
- Jestem przekonany, że projekt będzie służyć mieszkańcom w różny sposób. To projekt złożony i bardzo potrzebny. Wpisujący się w walkę z zanieczyszczeniami powietrza i smogiem. Można powiedzieć, że Wodzisław jest jednym z niewielu miejsc, które podejmuje się zintegrowania transportu i promocji bardziej ekologicznych środków komunikacji – podkreślał Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.
Pracami związanym z rewitalizacją dworca kolejowego zajmie się „DOMBUD” z Katowic. Kontrakt opiewa na kwotę 7 mln 225 tys. zł. Inwestycja ma być gotowa do marca 2019 roku.
>>czytaj również: Tak będzie wyglądał dworzec kolejowy w Wodzisławiu
Centrum przesiadkowym zajmą się natomiast dwie firmy, zadanie zostało bowiem podzielone na dwie części. Pierwsza zakłada budowę m.in. parkingu typu „parkuj i jedź”, postoju TAXI, chodników, schodów, ciągu pieszo-rowerowego i ścieżki rowerowej. A także przebudowę ronda na DK 78. Ta część zadania ma być gotowa do 30 kwietnia 2019 roku. Pracami zajmie się AWT REKULTIVACE z Czech (za kwotę 2 mln 524 tys. zł),
Druga część zadania obejmuje m.in.: budowę dwukierunkowej ścieżki rowerowej, trzech miejsc odpoczynku dla pieszych oraz rowerzystów, budowę zatoki autobusowej. Zadanie ma być gotowe do 28 września 2018 roku. Pracami zajmie się firma budowlana „D-ART” Damian Ogrodowski (kwota zadania 2 mln 678 tys. zł).
>>czytaj również: Nie szynobusy, a Szybka Kolej Miejska połączy Rybnik z Wodzisławiem Śląskim
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
[AKTUALIZACJA] Tragedia na os. 1 Maja. Mężczyzna zginął na miejscu. Sprawcą pijany kierowca!
14632Rydułtowy: potrącenie dziecka na strefie gospodarczej
7135Radlin: będzie głośno. JSW ostrzega
6715I sesja RM nowej kadencji: ślubowali radni oraz prezydent. Jest nowy przewodniczący RM
6574Radlin: dachowanie na ul. Cmentarnej. 74-latek trafił do szpitala
5891Mamy cząstkowe wyniki! Kto wygrywa w Wodzisławiu Śląskim?
+94 / -53Oficjalnie: Mieczysław Kieca wygrywa wybory w Wodzisławiu Śląskim
+63 / -42Wypadł z drogi i zawisł na barierkach. Miał 3 promile...
+20 / -0Policja wyjaśnia okoliczności śmiertelnego wypadku. Są wstępne ustalenia
+23 / -4[AKTUALIZACJA] Tragedia na os. 1 Maja. Mężczyzna zginął na miejscu. Sprawcą pijany kierowca!
+15 / -0[AKTUALIZACJA] Tragedia na os. 1 Maja. Mężczyzna zginął na miejscu. Sprawcą pijany kierowca!
2Kolizja na ul. Grodzisko. Kierujący BMW jechał za szybko
1ZUS skontrolował zwolnienia lekarskie. W Śląskiem wstrzymano świadczenia na kwotę 1,7 mln złotych
1Znamy kandydatów do Parlamentu Europejskiego. Kto startuje z naszego okręgu?
1Rydułtowy: potrącenie dziecka na strefie gospodarczej
1Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~wodzislawianin1 2017-10-20
13:57:54
Jeśli ci panowie mieliby ambicję a nie tylko siali propagandę to walczyliby o drugi tor na odcinku Wodzisław-Chałupki i kolej aglomeracyjną Ostrava-Katowice przez Wodzisław i Rybnik. Ciekawe czy panowie wiedzą że linia jest już wyczerpana jeśli chodzi o przepustowość. Konieczne są dalsze inwestycje takiej jak mijanki lub drugie tory. Ciekawe czy na dworcu będą tablice świetle z informacją dla podróżnych, ciekawe czy będą kasy lub biletomaty?
~Arteks 2017-10-20
21:06:12
@wodzisławianin1 - nie lekceważ działań ekipy Kiecy bo zrobiła już bardzo dużo dla dobra transportu i poprawy wizerunku Wodzisławia. Natomiast takie największe efekty ich działań zobaczymy w momencie jak ruszy kolej aglo Rybnik-Wodzisław, a potem centrum przesiadkowe. Na plus można im zaliczyć lobbing o więcej pociągów do Katowic czy Krakowa, zaangażowały się w lobbing na rzecz remontu linii kolejowej 158, zreformowały komunikację miejską w mieście. Teraz chcą budować system dróg rowerowych. Można powiedzieć, że Wodzisław idzie w dobrym kierunku. Na wizualizacjach dworzec wygląda świetnie - od strony torów przywrócony będzie mu "pruski wizerunek", a od strony miasta połączenie historyzmu z nutką współczesności. Bardzo fajna jest też ta roślinność. Życzę naprawdę powodzenia bo dla Wodzisławia jest to naprawdę istotna sprawa. Dworzec w mieście przez który jeżdżą pociągi międzynarodowe i będzie kolej aglomeracyjna - musi wyglądać i tętnić życiem. Oby tylko od strony inżynierii ruchu wszystko było zaprojektowane jak najlepiej. Sam chciałbym np. przyjechać do Wodzisławia pociągiem z rowerem (bo mi się nie chce jechać przez popielowskie góry) i potem pojechać np. do Trzech Wzgórz, Jedłownika, Kokoszyc jakimiś nowoczesnymi drogami rowerowymi. :)
~ 2017-10-21
07:14:12
Inwestycja za 13 mln to według wodzislawianina1 propaganda.
Ręce opadają jak się coś takiego czyta. Byleby skrytykować, byleby wylać trochę żółci na drugiego człowieka.
I jeszcze ten pokaz braku kultury i szacunku dla innych poprzez pisanie "ci panowie" z małej litery.
~wodzislawianin1 2017-10-21
07:36:51
@vladislav ja o wozie ty o kozie... Bez inwestycji w rozbudowę linii kolejowej i poprawy jej przepustowości (drugi tor lub mijanka w Czyżowicach), oraz podwyższenia prędkości na Rybnik-Wodzisław z 60 km/h do 80 km/h (przynajmniej już teraz do Radlina Obszary), oraz na Wodzisław-Chałupki punktowo do 100 km/h; Kieca może sobie te budynki wystwić na Allegro. Bo kolej już zaczyna nas omijać (Leo Express) a po skończeniu remontów które trwają w całej okolicy, z zapchanej linii z kiepską prędkością zacznie uciekać Intercity. Jeśli ci panowie chcą czegoś poprawić to niech myślą o zwiększeniu przepustowości odcinka Wodzisław-Chałupki i podniesieniu prędkości. ps. @vladislav - stacja w Wodzisławiu nadal jest w większości nieczynna.
~ 2017-10-21
11:58:02
Kieca ma podwyższać prędkość pociągów i zwiększać przepustowość torów. No cóż to wystarczy za cały komentarz.
A może tak zwrócisz się do posłów z naszego regionu, którzy NIC nie robią w tej sprawie. Do ludzi których wybraliśmy do sejmiku wojewódzkiego. To jest ich zadanie. Kieca może tylko ładnie prosić.
~Jarosław Polok 2017-10-21
14:14:02
Panowie o ile remont samego budynku dworca jest w miarę dobry pokazuje wartość historyczną odsłonienie cegieł itd to o ile otoczenie powinno być lekko zmienione, a mianowicie dorobienie miejsca postojowego dla autobusów kończących bieg na byłej bocznicy do kotłowni, bo w tej chwili się poniewierają po całym Wodzisławiu. https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Wodzis%C5%82aw_%C5%9Al%C4%85ski
Zmienić rondo podpaskę w normalne, a przystanki przenieść pod dworzec PKP. Nie wycinać zbędnie drzew a parkingi zrobić pod nimi dal samochodów . A tu propozycja
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1DeksYG-0YfM4B1WFHMm-K2uwhIc&ll=50.00793598751752%2C18.475336012600337&z=18
Co do wydłużenia toru do Wodzisławia Centrum to są czynione w tym kierunku kroki https://www.tuwodzislaw.pl/wiadomosci,przystanek-centrum-jednak-powstanie-ma-to-zwiazek-z-szybka-koleja-miejska,wia5-3266-16018.html
Nawet dalsze wydłużenie jest w pomysłach Turzyczka-Czyżowice dla poprawy ruchu w kierunku Olzy i Chałupek, ale przede wszystkim w rewitalizacji linii 159 do Jastrzębia.
Niestety Jastrzębie uparcie jest za E3 za wszelką cenę i odwraca się dupą do Wodzisławia tym samym Rybnika oraz całego Subregionu Zachodniego.
Wyliczony czas przejazdu SKM PKP Wodzisław -PKP Rybnik to około 11,5 km - 15 minut, Wodzisław PKP-Jastrzębie Zdrój 21 km 22-25 minut w zależności czy dodamy Centrum, Turetyczkę, Skrzyszów strefa gołkowicka. Od Rybnika do Jastrzębia Zdroju maksymalnie 40 minut co jest szybsze o 5 minut niż E3 i bez korków.
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=998957&page=14
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1QxY3jeUXBNwpplc6KrRMiJwLltw&ll=50.00240921460343%2C18.50033301953124&z=11
Jest jeszcze problem linii kolejowej 140 pomiędzy Leszczynami, a Katowicami Ligotą - należy dobudować drugi tor.
W najbliższym czasie PLK powinna ogłosić prace jakie będą czynione w zwiazku z listem do euroregionów i prac jakie maja być wykonane od 2021-2027.